PERSOALAN JAMAK DAN QASAR SOLAT FARDU
Salam sejahtera kepada para sahabat yang diberkati dan dirahmati Allah. Selawat dan salam kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad saw dan juga kepada ahli keluarga dan juga para sahabat baginda yang dirahmati Allah. Bersyukur saya kehadrat Allah swt kerana dikurniakan nikmat yang tidak terhitung banyak buat kita manusia yang merupakan hambanya yang sangat bergantung kepada Allah dalam setiap pergerakan dan perjalanan hidup di dunia ini.
Selamat bertemu kembali dalam ruangan perkongsian saya yang serba daif ini, sesungguhnya berpesan-pesan kepada kebaikan dan kebenaran adalah merupakan cara hidup islam yang sebenar. Pada kesempatan kali ini ana ingin berkongsi ilmu tentang persoalan-persoalan yang sering timbul dan masih banyak lagi kekeliruan di kalangan masyarakat islam kerana kecetekan ilmu dan ketidakpekaan mereka sendiri dalam mempelajari ilmu fekah yang sememang merupakan suatu kewajipan kepada mereka yang mukallaf. Bah kata pepatah malu bertanya sesat jalan. Rasa segan biarlah bertempat supaya kita tidak terus tenggelam dalam kejahilan yang seterusnya boleh merugikan kita di dunia dan di akhirat.
Para sahabat yang dikasihi Allah sekalian, seterusnya saya ingin membawa saudari dan saudara berkenaan tentang soalan yang perlu kita tanya tentang Jamak dan Qasar solat fardu, sebelum musafir (berniat melakukan suatu perjalanan dari suatu tempat bagi tujuan tertentu),
1) Persoalan pertama ialah tentang tujuan musafir?
-iaitu haram musafir kalau tujuan seperti pergi merompak dan berjudi. Hukumnya, tidak boleh Jamak/Qasar solat menurut jumhur ulama.
-Wajib musafir kalau tujuan seperti menunaikan haji, umrah pertama dan berjihad.
-Sunat musafir kalau tujuan seperti menziarahi saudara dan ketiga-tiga masjid suci.
-Harus musafir kalau tujuan seperti melancong dan berdagang.
-Makruh musafir seperti bermusafir berseorangan.
2) Persoalan kedua ialah adakah tempat yang ditujui sejauh 81(1)/ 89(2) km?
-Kurang dari 81 kilometer. Hukumnya, tidak boleh jamak/qasar solat.
3) Persoalan ketiga ialah adakah anda pasti berapa lama tinggal /singgah di tempat yang ditujui?
-Sekirannya tidak pasti tempohnya tinggal di situ kerana melakukan tugas yang belum tentu bila selesainya( boleh jadi satu hari atau berlanjutan), maka boleh menjamakkan/menqasarkan solat sepanjang berada di situ sehingga 18 hari sahaja (kiraan tidak termasuk hari perjalanan pergi dan pulang). Jika urusannya masih belum selesai, maka pada hari ke-19, kena mula bersolat tamam(sempurna 4 rakaat).
4) Persoalan keempat ialah adakah anda merancang untuk singgah/tinggal di tempat tersebut tidak lebih 3 hari? (kiraan tidak termasuk hari perjalanan pergi dan pulang).
-Sekiranya hanya merancang untuk tinggal di tempat tersebut selama sehari, dau atau tiga hari sahaja( kiraan tidak termasuk hari perjalanan pergi dan pulang), maka boleh menjamakkan/menqasarkan solat sepanjang tempoh berada di situ.
-Sekiranya merancang untuk singgah atau tinggal di tempat tersebut selama empat hari atau lebih (kiraan tidak termasuk hari perjalanan pergi dan pulang), maka tidak boleh menjamakkan/menqasarkan solat. Kita dikira bermukim sebaik sampai disana. Maka wajib melakukan solat secara penuh. Walau bagaimanapun tetap masih boleh jama/qasar sepanjang dalam perjalanan pergi dan balik, dengan syarat keluar dari kawasan tempat bermukim.
Sekian sampai disini saja perkongsian kita,semoga di kurniakan taufik dan hidayah oleh Allah SWT.Terima kasih kepada yang sudi membelek coretan yang tidak seberapa ini, wabillah wal taufik wal hidayah.wasalam.
SUMBER RUJUKAN: MAJALAH AL-USTAZ
Tiada ulasan:
Catat Ulasan